نکات مهم کپی تریدینگ

اف اکس اینوست > مقالات > نکات مهم کپی تریدینگ

 در مقاله قبلی با معاملات رونویس یا (Copy Trading) آشنا شدید ، در این مقاله میخواهیم طریقه انجام کپی تریدینگ و فاکتورهای تاثیر گذار برای انجام این کار رو مورد تجزیه و تحلیل قرار بدهیم. 
 همانطور که میدانیم معامله گری در فارکس و کسب در آمد در اون کار بسیار سخت و طاقت فرسایی هست. چه بسا بسیاری از افراد با رویای کسب درآمد دلاری وارد این بازار شدند و به دلیل کمبود تجربه ضرر های سنگینی رو تجربه کردند. 
بنابراین در شروع این بحث باید خدمتتون بگم که اگر بدون دانش میخواهید به صورت مستقیم در بازار فارکس معامله کنید، کاملا در اشتباه خواهید بود. معامله مستقیم در فارکس نیازمند سال ها آموزش و تجربه ست. 

اما در سالیانه اخیر بستری آماده شده که شما میتوانید این مسیر رو دور بزنید و اون چیزی نیست جز معاملات رونویس یا (Copy Trading) اینکه کپی تریدینگ چی هست و چگونه عمل میکنه رو در مقاله قبلی توضیح داده ایم. حالا میخواهیم بگوییم چطور یک حرفه ای (مدیر استراتژی ) پیدا کنیم که ما رو به سود دهی برساند. 
همونطوری که بازار فارکس ریسک بالایی دارد ، کپی تریدینگ هم از این امر مستثنی نیست. شما قبل از انتخاب مدیر استراتژی باید چندین فاکتور رو مانند ، سابقه معامله گری ، سود زیان روند معامله گری و فاکتور های ریز دیگه رو مورد بررسی قرار بدید سپس اقدام به انتخاب کنید، این آمارها معمولا توسط بروکرها ارائه میشه اما ممکنه نوع نمایش یا نوع فاکتور های ارائه دهنده آنها متفاوت باشه. 

معاملات رونویس

فاکتورهای اساسی کپی تریدینگ

سود و زیان معامله گر 

اولین فاکتور مهم در انتخاب یک مدیر استراتژی و کپی تریدینگ ، میزان سود و زیان معامله گر هست. به این ترتیب که شما بررسی میکنید که معاله گر مد نظر شما در طول دوران خود چقدر سود/زیان  ساخته است. اگر بخواهید دقیق بشید معمولا در بروکر ها این امکان رو برای شما فراهم میکنند که حتی هفتگی یا روزانه بتوانید روند سود یا زیان معامله گر مورد نظر خودتون رو بتوانید رصد کنید.  

سود و زیان

سابقه معامله گری

دومین فاکتور مهم در انتخاب یک مدیر استراتژی جهت انجام کپی تریدینگ (معاملات رونویس) ، سابقه معامله گری  آن است. با این فاکتور شما میتوانید به عملکرد آن معامله گر در طول روند معامله گری آن دست پیدا کنید و با توجه به عملکرد آن تصمیم به انتخاب بگیرید. توجه داشته باشید که معامله گری که سابقه کوتاه تری داره آنالیز آن سخت تر میشه یعنی که ممکنه معامله گر در ماه های ابتدای عملکرد خوبی داشته ولی به یک باره در طول چند روز یا چند هفته به دلیل خیلی از عوامل از سود به ضرر برسونه شما رو. 
پیشنهاد ما برای لحاظ قرار دادن  سابقه معامله گری، بیش از یک سال یعنی باید معامله گری رو انتخاب کنید که بیشتر از یک سال سابقه ترید کردن در فارکس را داشته باشد.  

Strategy Manager Chart
نمودار بالا نشون دهنده یک مدیر استراتژی و عملکرد آن در طول دوره است.

ریسک مدیر استراتژی 

فاکتور دیگه ایی که خیلی در کپی تریدینگ (معاملات رونویس)  مهم هست اما کاملا مربوط به میزان ریسک پذیری خود شما داره . فاکتور  سطح ریسک مدیر استراتژی هست. 
این فاکتور نشون دهنده این هست که معامله گر تا چه حدی معاملات خشن یا اصطلاحا پر ریسک داره، معمولا در بروکر ها این فاکتور با 5 درجه مختلف سطح بندی شده که به طبع معامله گری که سطح پنج ریسک رو در وبسایت بروکر ثبت کرده ریسک بالاتری نبست به معامله گری که سطح 2 رو در سایت بروکر ثبت کرده ، دارد . 


فاکتورهای مهم 

  • حداکثر افت سرمایه Max Drawdown 

فاکتور مهم حداکثر افت سرمایه همون طور که از اسمش پیداست نشان دهنده بیشترین میزان افت سرمایه در یک دوره زمانی را نشان میدهد. در واقع این فاکتور نشون میده که چند درصد از سرمایه در طول دوره دگیر معاملات شده و زیان شناسایی کرده. 
طبیعی هست که این فاکتور هرچقدر درصد پایین تری داشته باشه نشان دهنده این هست که معامله گر عملکرد بهتری در معاملات خودش داشته است که میتواند فاکتور مهمی در کپی تریدینگ محسوب شود. 

این فاکتور از 1% الی 100% متغییره وقتی این فاکتور به 100% برسه یعنی معامله گر با کل سرمایه دچار زیان شده و دیگر نتونسته اون رو جبران کنه. 
حد متوسط برای این فاکتور مناسبه یعنی بین 40 الی 50% . معامله گری که عدد این فاکتور بالای 70% باشه در معاملات خود ریسک های بالاتری رو متحمل شده.  

  • میانگین زیان روزانه  Average Daily Loss

این فاکتور نشون دهنده این هست که معامله گر  روزانه به صورت میانگین چند درصد زیان شناسایی کرده. هر چه این میانگین پایین تر باشه نشون دهنده عملکرد بهتر آن است.  

  • میانگین سود روزانه Average Daily Win

این فاکتور نشون دهنده این هست که معامله گر  روزانه به صورت میانگین چند درصد سود شناسایی کرده. هر چه این میانگین بالاتر باشه نشون دهنده عملکرد بهتر آن است.   

  • میانگین روزانه  Average Daily

حاصل  میانگین  سود/ضرر معامله گر در طول دوره روزانه می باشد. 

  • بازگشت سرمایه Monthly Returnبازگشت سرمایه Monthly Return

این فاکتور نشان میدهد که معامله گر به صورت متوسط ماهانه چند درصد باعث رشد سرمایه های ما میشود. طبیعی هست که هر چه سابقه معامله گر طولانی تر باشد این فاکتور قابل اطمینان تر هست. چرا که همونطور که اشاره کردیم معامله گر ممکنه در ماه های ابتدایی عملکرد خوبی داشته باشه و این میانگین بالا باشد  اما به یکباره در معاملات خودش زیان های زیادی شناسایی کند. 


سایر فاکتورهای تاثیر گذار در کپی تریدینگ 

  • اهرم  Leverage

اهرم یا لوریج ابزاری است که کارگزاران بازار فارکس در اختیار معامله گران قرار می دهد که معامله گران بتوانند مقادیر بزرگتری از ارز یا سهام را با مقدار کمتری وجه در حساب خود معامله کنند. با یک مثال شروع می کنیم، وقتی که حساب شما دارای لوریج ۱:۱۰۰ (یک به صد) باشد، شما می توانید صد دلار را با پرداخت یک دلار معامله کنید. بنابر این برای معامله یک لات (صد هزار واحد) دلار تنها نیاز است که ۱۰۰۰ دلار بپردازید. می توان گفت با لوریج ۱:۱۰۰، قدرت معامله پول شما در حساب مضربی از ۱۰۰ پیدا می کند. 
میزان لورج ارتباط مستقیم با میزان ریسک داره، این نحو که هرچه میزان لورج بالاتر باشد میزان ریسک معامله گر بالاتر می رود بنابراین در پروفایل های کپی تریدینگ هر چه این اهرم کمتر باشد ریسک کمتری متحمل خواهید شد. 
شما بر اساس ریسک پذیری خودتون تصمیم میگیرید که روی چه معامله گری سرمایه گذاری کنید. حد مناسب معمولا بین لورج 1:100 الی 1:500 می باشد.

  • عامل بازیابی   Recovery Factor 

شاخص نشان دهنده نسبت لگاریتمی بازده کنونی معامله گر به بازده لازم برای خروج از بیشترین زیان از حساب خود می‌باشد. اگر عامل بازیابی کمتر از یک باشد، مدیر هنوز حداکثر میزان زیان دیده شده را جبران نکرده است. حتی اگر حداکثر میزان سود تازه بدست آمده است، میزان این شاخص می‌تواند کمتر از یک باشد و این بداین معنی است که بازده کلی حساب کمتر از میزان لازم برای خروج از زیان کلی حساب می‌باشد. 

  • بیشترین معاملات همزمان Max Simultaneous Open Trades

این فاکتور نشان دهنده این هست که معامله گر چند معامله همزمان در طول دوره خود داشته است.   

  • برد/باخت دنباله دار  Consecutive wins/Losses

این فاکتور نشان دهنده این هست که معامله گر در طول دوران خود چند معامله ای داشته که به طور پیوسته برد یا باخت بوده. 

  • حداکثر سود روزانه Max Daily Profit

این فاکتور نشان میدهد بیشترین میزان برد روزانه به درصد چه میزانه بوده است

  • حداکثر ضرر روزانه Max Daily Losses

این فاکتور نشان میدهد بیشترین میزان باخت روزانه به درصد چه میزانه بوده است

در سایت های مختلف بروکر ممکن هست فاکتورهای دیگه ای هم برای کپی تریدینگ یا معاملات رونویس مطرح بشه که راهنمایی این فاکتور ها در خود وبسایت بروکر موجود هست که میتوانید آن را لحاظ کنید.
 

سخن پایانی با شما عزیزان
شما عزیزان باید دقت داشته باشید که فارکس بازاری پر از ریسک و فرصت هاست. فاکتورهایی که ما در این پست برای کپی تریدینگ به شما معرفی کردیم فاکتورهای مهم تصمیم گیری برای انتخاب یک معامله گر خوب هست. اما هیچ چیزی قطعی نیست. ممکنه شما معامله گری که همه فاکتور های نوشته شده در بالا رو در وضعیت خوبی قرار داشته باشه اما به یک باره زیان های زیادی رو شناسایی کنه، شما باید آمادگی هر چیزی رو در بازار فارکس داشته باشید. 
با آرزوی سود های فراوان برای شما 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

برای ثبت نام می توانید بر روی دکمه زیر کلیک کنید (فیلتر شکن روشن باشد)

 

پاسخ دهید

Index