آیا بازی STEPN برای سرمایه گذاری مناسب است؟

اف اکس اینوست > مقالات > آیا بازی STEPN برای سرمایه گذاری مناسب است؟

“بعد از یک روز پیاده روی، همه چیز دو برابر ارزش معمول خود را دارد.”

در حالی که این نقل قول 100 ساله توسط G.M. Trevelyan حداکثر یک استعاره بود، برنامه ای به نام STEPN اکنون به شما قول می دهد که با راه رفتن ارزش پولی قابل توجهی کسب کنید. جدیدترین تبلیغات در بازی های NFT «حرکت برای کسب درآمد» نامیده می شود که به مردم در سراسر جهان اجازه می دهد با راه رفتن یا دویدن با یک جفت کفش ورزشی NFT که روی یک برنامه تلفن همراه بارگذاری شده است، ارز دیجیتال کسب کنند.

STEPN اولین بازی ای است که برنامه حرکت برای کسب درآمد را راه اندازی کرده است و در حال حاضر به کاربران با توکن GST به ارزش حدود 20 تا 300 دلار در روز برای تکمیل پیاده روی های کوتاه و روزانه پاداش می دهد.

این پروژه که خود را «یک برنامه سبک زندگی Web3 با عناصر Game-Fi و Social-Fi داخلی» می‌نامد، توکن GMT اصلی خود را نیز راه‌اندازی کرده است که به ارزش بازار کاملاً رقیق بیش از 13 میلیارد دلار (!) رسیده است.

برای قرار دادن همه چیز در چارچوب، این توکن اکوسیستم یک ماهه STEPN را ارزشمندتر از شرکت های زیر می کند:

آیا STEPN ارزشمندتر از شرکت های سمت راست است؟

پتانسیل درآمد بسیار بالا همراه با رشد بالای کاربران باید زنگ خطر پایداری اقتصاد بازی را به صدا درآورد.

اما STEPN در آخرین پست وبلاگ خود ادعا می‌کند که «درس‌های ارزشمندی از اشتباهات بازی‌های بازی برای کسب درآمد» مانند Axie Infinity آموخته است و چالش تورم فوق‌العاده برای توکن GST بدون سقف خود را با ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری مجدد درآمد در سینک‌هایی حل کرده است. فرصت های درآمد آتی به جای نقد کردن درآمد.

با برداشتن مقاله قبلی در مورد عوامل موفقیت بازی‌های مبتنی بر NFT، ارزیابی می‌کنیم که آیا این رویکرد می‌تواند اقتصاد بازی STEPN را نجات دهد یا اینکه STEPN اقتصاد P2E بعدی است که مستعد سقوط است.

آیا STEPN پایدار است؟

در قسمت اول در مورد اقتصاد بازی باز، توضیح دادیم که چرا توسعه دهندگان بازی برای موفقیت باید روی ایجاد بازی های هیجان انگیز با اقتصاد پایدار تمرکز کنند.

برای اینکه اقتصادهای بازی باز پایدار باشند،

  1. باید تقاضای خالصی برای مولفه سرگرمی بازی از سوی بازیکنان و ذینفعان خارجی وجود داشته باشد که صرفاً به انتظارات کسب درآمد وابسته نباشد.
  2. بازی باید بتواند از این تقاضا در قالب هزینه های درون بازی برای مکانیسم های سوزاندن تورم زدایی (سینک ها) که ارزش را در اکوسیستم حفظ می کند و دارایی ها را از اقتصاد حذف می کند، درآمد کسب کند.
  3. تولید عرضه دارایی بازی (faucets) باید به طور پایدار در کنار افزایش تقاضا برای سینک‌های کاهش‌دهنده برای حفظ سطوح قیمتی مطلوب مقیاس شود.

بیایید از این چارچوب برای ارزیابی قابلیت دوام بلندمدت مدل «حرکت برای کسب درآمد» STEPN استفاده کنیم.

1) آیا تقاضای خالص برای بازی وجود دارد؟

حلقه اصلی بازی STEPN در ازای دریافت جوایز نمادین، فعالیت‌های پیاده‌روی/دویدن روزانه را ایجاد می‌کند که این پتانسیل را دارد که جامعه بزرگی از پیاده‌روها و دوندگان را هیجان‌زده کند.

جنبش اولیه گیمیفیکیشن در برنامه‌هایی مانند Nike+ با تمرکز بر جنبه‌های اجتماعی پیرامون دستاوردها و برنامه‌هایی مانند Strava به کاربران اجازه می‌دهد تا میلیاردها فعالیت را به اشتراک بگذارند.

دیدن تقاضا برای نوعی انگیزه بیرونی برای ورزش تعجب آور نیست، اما در مورد STEPN، به نظر می رسد جنبه اجتماعی بر روی مقایسه بازدهی و NFT های کفش ورزشی شما متمرکز است.

Strava حدود مایل است و کالری می سوزاند در حالی که STEP به شما امکان می دهد درآمد خود را نشان دهید

تفاوت با STEPN این است که Strava یا Nike+ می توانند به صورت رایگان (به جای خرید کفش های ورزشی NFT با قیمت کف حدود 1000 دلار در زمان نوشتن) و به دلیل تقاضای خالص برای سرگرمی و اشتراک اجتماعی دستاوردها (به جای انتظارات کسب پاداش) استفاده می شود.

بهترین راه برای ارزیابی تقاضای خالص بازیکن در یک بازی این است که ارزیابی کنیم آیا بازیکنان همچنان مایل به صرف زمان و پول در بازی هستند، حتی اگر پتانسیل درآمدی برای آنها وجود نداشته باشد.

خود STEPN هیچ شکلی از گیم پلی به معنای سنتی ندارد. تمرکز همه عناصر حول بهینه‌سازی بازده پاداش است که پیاده‌روی/دویدن شرط لازم برای به دست آوردن آن بازده است. برخی از عناصر مانند ارتقاء، سوکت کردن جواهر و جعبه‌های رمز و راز به ایده ایجاد گیم‌پلی واقعی اشاره می‌کنند، هرچند که این فقط گیمیفیکیشن بهینه‌سازی درآمد است.

بنابراین، بسیار بعید است که STEPN، در شکل فعلی خود، تقاضای خالص بازیکن برای هر ابزار بازی غیر از ROI داشته باشد. در حالی که به احتمال زیاد افرادی وجود دارند که صرفاً برای انعطاف پذیری یک کفش ورزشی مجازی NFT هزینه می کنند، این انجمن به طور قابل توجهی کمتر از تعداد افرادی است که در حال حاضر از STEPN صرفاً برای کسب پاداش GST استفاده می کنند.

به نظر می رسد که STEPN از این موضوع آگاه است. در این وبلاگ، آن‌ها ادعا می‌کنند که روی «مطمئن شوند که برنامه‌اش را به گونه‌ای طراحی کنند که اعتیادآور، پاداش‌دهنده و سرگرم‌کننده باشد، حتی فراتر از کسب درآمد ارزهای دیجیتال» کار می‌کنند، اما هیچ اشاره‌ای به برنامه خاصی برای این موضوع نشده است. قبل از اینکه فرصت های بهتری برای تعقیب کنندگان ROI ظاهر شود، دستیابی به این امر به موقع چالش برانگیز خواهد بود.

از آنجایی که اکثر تقاضا برای بازی STEPN به جای لذت بردن از گیم پلی، ناشی از انتظارات درآمد است، کاربران کمتر احتمال دارد برای سرگرمی در بازی خرج کنید و به محض اینکه ROI GST به صورت واقعی کاهش یابد، به احتمال زیاد به سرعت به بازی های دیگر با فرصت های درآمد بالاتر تغییر می کند.

این می تواند منجر به فروپاشی سریع اقتصاد بازی STEPN شود.

2) آیا هزینه های درون بازی وجود دارد و منجر به تورم می شود؟

به عنوان یک قاعده کلی در بلندمدت، اقتصادهای پایدار نمی توانند بیشتر از ارزشی که از طریق هزینه های درون بازی از بازیکنان وارد بازی می شود، به بازیکنان پاداش پرداخت کنند. هزینه‌های درون بازی باید حداقل تا حدی برای کاهش تورم باشد که دارایی‌ها را از اقتصاد خارج می‌کند (سوزاندن) با نرخی که تولید را متعادل می‌کند.

اکثر تراکنش‌ها در اکوسیستم STEPN روی زنجیره انجام نمی‌شوند و معیارهای کلیدی پایداری هنوز توسط STEPN فاش نشده‌اند.

APY% فعلی در STEPN NFT بیش از 1000% است که دوره بازپرداخت کمی بیش از یک ماه است و تعداد کاربر در اکوسیستم STEPN به تازگی از 200 هزار کاربر با حداقل یک کفش ورزشی فراتر رفته است. بر اساس این بازده‌های عظیم و رشد سریع کاربران، می‌توانیم فرض کنیم که تعداد روزانه پاداش‌های GST که در STEPN ضرب می‌شوند زیاد است و با سرعت بالایی در حال افزایش است.

برای ثابت نگه داشتن ارزش «پرداخت‌های» پاداش، GST باید حداقل با نرخی برابر با مقدار پاداش‌های GST که پرداخت یا ضرب می‌شود، کاهش یا سوزانده شود. در غیر این صورت، عرضه GST در نهایت از تقاضا پیشی می گیرد و ارزش توکن کاهش می یابد.

STEPN در وبلاگ خود اشاره می کند که آنها مشکل تورم بیش از حد Axie را حل کرده اند و چیزی که اقتصاد آنها را از آنها متمایز می کند این است که آنها کاربران خود را تشویق می کنند تا درآمدهای خود را مجدداً در بازی سرمایه گذاری کنند (در مقابل Axie که بازیکنان عمدتاً درآمد SLP خود را به فیات می فروشند) .

متأسفانه، این توضیح 1) گمراه کننده است و 2) نکته مهم در مورد آنچه برای اقتصادهای بازی پایدار مهم است را نادیده می گیرد:

مشکل پایداری STEPN این است که هیچ ابزاری غیر از ROI وجود ندارد و بنابراین هیچ هزینه قابل توجهی در بازی برای سینک‌های کاهش‌دهنده تورم برای سوزاندن توکن‌های GST در دراز مدت وجود ندارد.

ابزار STEPN حول محور درآمد است

تنها سینک‌هایی که در حال حاضر در STEPN موجود هستند، مربوط به ROI و خالص مثبت هستند، به این معنی که GST را در کوتاه‌مدت از گردش خارج می‌کنند، اما فقط برای تولید بیشتر GST در میان‌مدت. بنابراین صرف نظر از این واقعیت که کاربران STEPN پاداش‌های GST خود را در اقتصاد به جای نقدینگی حفظ می‌کنند، بیشتر این ارزش در حال حاضر مجدداً سرمایه‌گذاری شده و با هدف افزایش بازگشت سرمایه در آینده مصرف می‌شود.

مروری بر سینک ها در اقتصاد StepN

همانطور که در مورد Axie و Pegaxy دیدیم، این نوع سرمایه‌گذاری مجدد/خرج کردن، افزایش نسبت توکن پاداش را به تأخیر می‌اندازد، اما در نهایت به محض کاهش رشد کاربران جدید و فروخته شدن پاداش‌ها به جای سرمایه‌گذاری مجدد در پاداش، منجر به تورم شدید می‌شود. سینک های تولید کننده

کاهش خالص GST مثبت تنها اثر تورمی قریب الوقوع را به تاخیر می اندازد

اگرچه در هیچ یک از وبلاگ های STEPN به عنوان راه حلی ممکن برای مبارزه با تورم ذکر نشده است، STEPN قصد دارد برخی از سینک های خالص منفی (با کاهش تورم) مانند سفارشی سازی کفش ورزشی (مواد آرایشی) را معرفی کند که احتمالاً می تواند تولید بیش از حد GST را متعادل کند. طبق آخرین وبلاگ، به نظر می رسد توسعه دهندگان STEPN بر این باورند که تمایل به اعتبارات کربن جبرانی به عنوان یک نزول منفی خالص مؤثر خواهد بود، اما احتمالاً با اکثریت مخاطبان فعال آنها ناسازگار است.

مانند هر بازی P2E که گیم پلی محدودی دارد و عمدتاً حول محور درآمد است، جای سوال است که آیا

  1. توسعه دهندگان بازی می توانند به موقع سینک های منفی خالص را قبل از شروع تورم فوق العاده ارسال کنند.
  2. لوازم آرایشی و سایر سینک های خالص منفی در واقع پس از راه اندازی مطلوب خواهند بود، زیرا اکثر بازیکنان به دنبال درآمد هستند و هیچ تقاضایی برای هزینه های غیر مرتبط با ROI مانند لوازم آرایشی ندارند.

فراتر از یک وایت پیپر پر از کلمات کلیدی و یک جامعه قوی و متمرکز بر درآمد، STEPN فاقد هرگونه گیم پلی معنادار یا ابزار معمولی بازی غیرمالی مانند سرگرمی، حواس پرتی یا عوامل اجتماعی است که می تواند هزینه های درون بازی غیر مرتبط با ROI را جذب کند (مثلاً. لوازم آرایشی) برای کاهش عرضه توکن. رسانه‌های اجتماعی STEPN مملو از نمونه‌هایی است که نشان می‌دهد هدف مشترک جامعه STEPN که کاملاً مبتنی بر حداکثر کردن کارایی بازده است.

بنابراین، بسیار محتمل است که هزینه های درون بازی به اندازه کافی برای سینک های منفی خالص وجود نداشته باشد، اگر حتی به موقع راه اندازی شوند، برای جبران افزایش عظیم عرضه GST در آینده و جلوگیری از تورم فوق العاده.

3) آیا رشد اقتصادی به طور پایدار خواهد بود؟

زمانی که یک طرح بازی برای کسب سود خالص منفی (با کاهش تورم) نداشته باشد، صدور NFT های پاداش دهنده (کفش های کتانی در مورد STEPN) باید به شدت کنترل شود و به طور پایدار در کنار رشد به منظور جلوگیری از تورم فوق العاده، کنترل شود. اگر تولید دارایی ها یا سقفی نداشته باشد و یا توسط نزول ها متعادل نشود، بنا به تعریف تورمی خواهد بود و دارایی ها ارزش واقعی خود را از دست خواهند داد.

در مورد STEPN،

  1. هیچ محدودیتی برای مقدار NFT های کفش ورزشی وجود ندارد (مثلاً محدودیت های پرورش کمتر از Axie)
  2. NFT ها توکن های GST نامحدود را به طور دائم تولید می کنند (فقط سقف های تولید انرژی روزانه جزئی که با ارتقا/تعمیر قابل دور زدن است)
  3. هیچ توزیع مبتنی بر مهارت یا رقابت بر اساس پاداش وجود ندارد (همه می توانند کسب کنند)

STEPN در حال حاضر در یک محیط بتای نیمه بسته است، اما قصد دارد وام دارایی را معرفی کند که دلالان و اصناف را جذب می کند. تنها گلوگاه واقعی برای تداوم ضربات برای افزایش تورم، محدودیت‌های کدهای فعال‌سازی است زیرا عرضه NFT همیشه با ضرب کردن بدون محدودیت مطابقت دارد.

نتیجه گیری

در حالی که ایده اتصال مردم از طریق جابجایی ایده‌ای افتخارآمیز است، طراحی اقتصادی STEPN مملو از پرچم‌های قرمز برای پایداری است و به احتمال زیاد منجر به فروپاشی دارایی‌های بومی STEPN پس از کند شدن رشد جریان سرمایه جدید و شکست در مقیاس نمایی خواهد شد. افزایش درآمد که باید توسط بازیکنان جدید تامین مالی شود. در حال حاضر هیچ توجیهی برای ارزش بازار STEPN در مقایسه با شرکت هایی مانند Puma، Lufthansa و Peloton وجود ندارد.

STEPN در حال حاضر هیچ ابزار یا جذابیتی به جز توانایی کسب جوایز بالا ندارد و طراحی اقتصادی بازی تنها می‌تواند تورم قریب‌الوقوع را از طریق مشوق‌های سرمایه‌گذاری مجدد سنگین خود برای مدت معینی به تاخیر بیندازد.

پیام بازاریابی گمراه‌کننده توسعه‌دهندگان، برخی از سرمایه‌گذاران اولیه را ثروتمند می‌کند، اما پس از توقف موسیقی، منجر به سقوط اجتناب‌ناپذیر و ضرر برای بسیاری از شرکت‌کنندگان دیرهنگام خواهد شد.

داشتن مقداری گیم پلی معنادار برای حفظ علاقه فراتر از ROI، راه درازی را در جهت تبدیل STEPN به محصولی پایدارتر خواهد داشت.

برای موفقیت فضای بازی NFT، باید از طرح‌های پوزینومیک بدون گیم‌پلی به بازی‌های هیجان‌انگیزی که بازیکنان خالص را به اقتصادهای پایدار جذب می‌کند، تبدیل شویم.

شفافیت در مورد خطرات و معیارهای مناسب برای این فضا برای بلوغ و حذف بازیگران بد ضروری است. در وبلاگ‌های آینده، ما بر پروژه‌های جدید و هیجان‌انگیزی تمرکز خواهیم کرد که به چالش‌های پایداری توکنومیک به روشی درست رسیدگی می‌کنند.

  1. توجه به این نکته مهم است که اگرچه بازی نوید کسب درآمد از ورزش را می دهد، درآمد واقعی واقعی از سایر بازیکنان است، نه توسعه دهندگان STEPN. در حالی که STEPN وعده درآمد ثابت را می دهد، آنها به سادگی به شکل توکن GST هستند که ارزش واقعی آن بر اساس آنچه بازیکنان دیگر مایل به پرداخت برای آن هستند تعیین می شود. اگر سیستم ارتقاء را نوعی کسب درآمد در نظر می گیرید، پس توسط STEPN ارائه شده است، اما این چیزی نیست که “درآمد” در نام گذاری وب 3 به معنای کسب درآمد باشد.
  2. یکی از عناصر به‌روزرسانی سنگ‌های قیمتی می‌تواند از نظر فنی یک نزول منفی خالص (با کاهش تورم) باشد، زیرا آنها هزینه GST دارند، اما می‌توانند به‌طور تصادفی به نتایجی بدون پرداخت GST منجر شوند (ارتقای ناموفق). هیچ اطلاعاتی در مورد استفاده واقعی از این سینک و میزان سوزاندن یا نعناع آنها از نظر آماری وجود ندارد. با این وجود، اگر به‌روزرسانی سنگ‌های قیمتی منجر به شانس آماری بالایی برای «بدون پرداخت» شود، زیرا ارتقاها اغلب با شکست مواجه می‌شوند، احتمال استفاده از آن‌ها کمتر است و GST کمتری به صورت خالص منفی کاهش می‌یابد. به طور کلی، این کاهش بالقوه کاهش تورم برای جبران افزایش بی پایان عرضه از طریق سایر سینک های مثبت خالص کافی نیست.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

پاسخ دهید