اصطلاحات رایج بازار فارکس

اف اکس اینوست > مقالات > اصطلاحات رایج بازار فارکس

بازار فارکس اصطلاحات زیاد و به نسبت پیچیده ای داره که یادگیری آن برای هر معامله گری مهم است. با توجه به اینکه بازار فارکس یک بازار کاملا بین المللی هست و واژه های آن به صورت انگلیسی نوشته میشه ، آگاهی کامل از این واژه ها ما رو در پیشبرد هدف های معاملی گری کمک میکنه. امیدوارم که این مقاله برای شما مفید باشه.

اصطلاحات عمومی فارکس

SYMBOL
در معاملات فارکس سیمبل نمادهایی هستند که در بازار وجود دارد و برای معامله از آن­ها استفاده می­شود. برای انجام معاملات لازم است بر روی سیمبل کلیک کرده و اقدام به انجام آن کرد.

forexy symbol

PRICE
نشان دهنده قیمت اکنون سیمبل معاملاتی است.

Bid PRICE
در بازار برای معامله کردن هر سیمبل دو قیمت وجود دارد. به قیمت فروش در بازار BID میگویند.

Ask PRICE
اگر بخواهیم در بازار فارکس نمادی را خریداری کنیم، باید قیمت ASK را بپردازیم. قیمت BID پایین تر و قیمت ASK بالاتر است. به عنوان مثال در این لحظه برای معامله طلا، ASK (قیمت خرید) برابر با 1،290.00 هست و BID (قیمت فروش) برابر با 1،289.5 است.Spread: به اختلاف ASK و BID اسپرد می‌گویند. برای مثال در طلا قیمت خرید برابر با 1،290 هست و قیمت فروش برابر با 1،289.5 بنابراین عدد اسپرد برابر با 0.5 دلار است.

SPREAD
صراف ارز شما را به قیمت کمتری خریداری کرده، و اگر بخواهید از او همان ارز را بخرید به شما قیمت بیشتری پیشنهاد می‌دهد. این عدد همان اسپرد هست. پس تا اینجا مفهوم اسپرد چیست و اسپرد در فارکس چیست را قطعا متوجه شده اید.

BIDPRICE/ASKPRICE/SPREAD

Trade
به هر گونه معامله­ای که در بازارهای مالی انجام می­شود Trade گفته می­شود. این لغت هم به معنای معاملاتی است که انجام می­شود و هم به معنای معامله کردن است.

Trader
به افرادی که در هر بازار معاملاتی، معامله انجام می­دهند Trader گفته می­شود.

BUY
برای انجام معامله خرید در بازار فارکس، از گزینه BUY و یا خرید استفاده میکنیم و روی آن کلیک میکنیم.

Sell
برای انجام معامله فروش در بازار فارکس از گزینه SELL و یا فروش استفاده میکنیم.

Close
برای بستن معاملات خرید و یا فروش در بازار فارکس از گزینه close استفاده می‌شود. برای مثال، ما صد سهم اپل خریداری کردیم. برای فروش این سهام و کسب سود خودمان از گزینه close استفاده می‌کنیم. و یا اگر سهام اپل را فروخته باشیم که از پایین آمدن قیمت کسب سود کنیم، باز برای کسب سود خود از گزینه close استفاده میکنیم. برای مطالعه بیشتر درباره نحوه معامله کردن در بازار فارکس به مقاله مقدمات معامله در بازار فارکس مراجعه کنید.

اصطلاحات مهم

Instant Execution
برای انجام معاملات به صورت دستی که همین الان قرار است انجام گیرد از گزینه Instant Execution استفاده می­شود. در این نوع معامله درخواست شما سریعا بررسی شده و در همان لحظه انجام می­گیرد.

Pending Orders
از انواع معاملاتی است که به صورت آنی انجام نمی­گیرد. برای این گونه معاملات معمولا قیمت و زمان مشخصی تعیین می­شود و در زمان مقرر کارگزاری آن را به طور خودکار برای ما معامله می­کند.

Lot
لات یکی از اصطلاحات کاربردی در این بازار است که لازم است افراد نسبت به آن آشنایی داشته باشند. افراد تازه کار بسیاری می­خواهند بدانند لات به چه معنا است و چه زمانی به کار می­رود. جالب است بدانید لات در واقع حجم معامله است که یکی از مهم­ترین معیارهای مدیریت ریسک به حساب می­آید و معامله گر باید تحت هر شرایطی مراقب حجم معامله­ای که وارد معامله کرده است باشد.

در حالت استاندارد یک لات معادل ۱۰۰ هزار دلار است. شاید این بزرگ­ترین دلیلی باشد که در گذشته فقط افراد ثروتمند می­توانستند در بازار فارکس فعالیت کنند. در نتیجه به دلیل این که همه افراد جامعه بتوانند در بازار فارکس فعالیت کنند مقدار عدد لات را بر ۱۰۰ تقسیم نمودند و در نهایت کم­ترین مقدار لات به ۰.۰۱ کاهش یافت.

pip
پیپ از دیگر اصطلاحات فارکس است که لازم است افراد نسبت به آن اطلاعات داشته باشند. همان­طور که خودتان هم می­دانید در فارکس معاملات به شکل جفت ارز فارکس انجام می­گیرند. می­توان پیپ را واحد میزان تغییراتی دانست که در یک معامله انجام می­گیرد. در واقع یک پیپ برابر واحد جا به جایی است که در قیمت صورت می­گیرد. یک پیپ معمولا مقداری برابر ۰.۰۰۰۱ نرخ جفت ارز است.

PIP

Leverage
اهرم یا Leverage از دیگر اصطلاحات فارکس است که باید بدانید. اهرم هم بسیار جذاب است و هم خطرناک. در این روش کارگزاران فارکس به شما اعتباری می­بخشند تا به کمک آن بتوانید تا چندین برابر سرمایه­ای که دارید معامله کنید.

Leverage/ لوروج

Swap
از دیگر اصطلاحاتی است که لازم است تازه­کاران در بازار فارکس نسبت به آن آشنایی داشته باشند. در واقع می­توان سواپ را میزان تفاوت بین نرخ های بهره دانست. معمولا از سواپ بیشتر در بازار ارز استفاده می­شود اگر چه در بازار فارکس نیز جایگاهی دارد.

Margin و Equity
مارجین از دیگر اصطلاحات فارکس است که لازم است آن را بدانید. در واقع مارجین برابر با مقدار پولی است که در یک معامله درگیر می­شود.  اکوئیتی که همان مانده حساب است نیز برابر است یا مقدار موجودی کلی که در حساب است + میزان سود و ضرر پوزیشن هایی که باز هستند (این میزان در لحظه حساب می­شود). در واقع می­توان گفت اکوئیتی برابر است با بالانس به اضافه سود و یا زیان متغیر. دقت کنید که در صورتی که معامله بازی نداشته باشید اکوئیتی برابر با موجودی شما خواهد بود.

در عکس زیر یک مثال از این مارجین و اکوئیتی رو میتونید مشاهده کنید :

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

برای ثبت نام در بروکرهای معتبر آلپاری ، آمارکتس ، روبوفارکس و لایت فارکس با توجه به شناخت خودتان نسبت به بروکر بر روی دکمه مورد نظر خود کلیک کنید

 

پاسخ دهید